Spis rodzajów skrzyń biegów;

1.Autotronic
2.Mechatronic
3.CVT
4.Durashift
5.DSG
6.Easytronic
7.E-Shift
8.DCT
9.AMT
10.Geartronic
11.Hydramatic,Hydra-Matic
12.Hydramatic,Hydra-Matic
13.Manual Shift Mode
14.Multitronic
15.PowerShift
16.Selespeed, Dualogic
17.Sentronic
18.Shiftronic
19.Softip
20.Sportronic
21.Softouch
22.Sportshift
23.Steptronic
24.S-tronic
25.Tiptronic
26.TouchShift, Sequetronic
27.Touchtronic III



1.Autotronic

Mercedes-Benz wprowadza nową erę w technologii transmisji z Autotronic - automatyczną skrzynią biegów. Działa

ona na zasadzie przekładni bezstopniowej, w której proporcje są zmieniane za pomocą koła pasowego i pasa

variator . Samochód  przyspiesza  bez przerw w działaniu siły pociągowej, a silnik szybciej niż przy konwencjonalnej

automatycznej przekładni osiąga swoją maksymalną wydajność. Przekładnia bezstopniowa Autotronic zapewnia

również niski poziom hałasu i komfort jazdy.

Bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów w trybie standardowym dostosowuje się do indywidualnego stylu jazdy

danego kierowcy, zaś w trybie komfortowym przyśpiesza łagodnie i oszczędnie, można ją też obsługiwać manualnie.

Bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów Autotronic oferuje zalety pod względem komfortu jazdy, mocy i zużycia

paliwa. Skrzynia  Autotronic umożliwia zmianę biegów bez szarpnięć i dostosowuje się do indywidualnego stylu jazdy

kierowcy. W standardowym programie jazdy „S” Autotronic rozpoznaje, jaki typ kierowcy Państwo reprezentują, i

odpowiednio się do niego dostosowuje. „C” oznacza program jazdy komfortowy, z obniżonym poziomem prędkości

obrotowej, łagodniejszym przyspieszaniem i niższym zużyciem paliwa. W dodatkowym, ręcznym programie jazdy

można krótkimi popchnięciami dźwigni wybierać siedem wirtualnych stopni przełożenia.

2.Mechatronic

rodzaj zautomatyzowanej (półautomatycznej) skrzyni biegów. Kierowca oprócz możliwości jazdy w trybie

automatycznym "D", ma do dyspozycji tryb manualny. W trybie manualnym zmiana biegów następuje sekwencyjnie,

czyli kolejno bez możliwości omijania poszczególnych biegów. Skrzynie Mechatronicc montowane są w

samochodach Jaguar,

3.CVT

Przekładnia bezstopniowa, znana również jako CVT (Continuous Variable Transmission), jest stosowana coraz

częściej, już nie tylko w samochodach niewielkich, ale także w autach klasy wyższej lub SUV-ach. Pierwszym

producentem, który wykorzystał taką skrzynię, był holenderski DAF (kto z nas nie pamięta jego aut dostawczych z

przełomu lat 80. i 90.) – taką skrzynię zastosowano w niewielkim Dafie serii 600.

Koła tylne napędzane były w nim za pomocą gumowych pasków klinowych. Obecne było także sprzęgło do ruszania i

regulator podciśnieniowy. Niedługo później nazwę systemu zmieniono z Variomatic na Transmatic, a pas gumowy

zastąpiono stalowym.

Głównym elementem przekładni jest wariator, czyli wspomniane koła stożkowe (para kół). Połączone są one

stalowym paskiem o kilkuset ogniwach. Mają określoną szerokość, grubość i kąt zbieżności. Jedno z nich

umieszczone jest na wale wejściowym, drugie na wyjściowym (odpowiednio sprzęgłowym i zdawczym). Zmiana

przełożeń wykonywana jest po odczytaniu informacji ze sterownika skrzyni. Odbywa się poprzez zmianę położenia,

czyli poosiowe zsuwanie lub rozsuwanie kół. Zmienia to ich promienie i powoduje zmianę „biegu”. Całość

wykonywana jest hydraulicznie, przy wspomnianym sterowaniu elektronicznym. W układzie utrzymywane jest

odpowiednie ciśnienie hydrauliczne, obecne są elektrozawory i chłodnica oleju.

Ciekawie realizowane jest ruszanie. W tym celu stosuje się sprzęgło (hydrokinetyczne lub mokre wielopłytkowe) Z

kolei jazda do tyłu zazwyczaj realizowana jest przez drugą przekładnię (zwykle planetarną).

Istotna z punktu widzenia zastosowania jest możliwość zabudowania skrzyni w jednej obudowie, razem z przekładnią

główną i mechanizmem różnicowym. Niestety, może być to problematyczne od strony serwisowej.

Plusami takiej zabudowy są lekkość i małe gabaryty. Przekładnia CVT świetnie nadaje się do samochodów z

przednim napędem i silnikiem umieszczonym poprzecznie. Nieco gorzej jest przy stosowaniu jej przy napędzie

tylnym – problemem może być wtedy znaczna wysokość przekładni.

Zaletą skrzyni CVT jest zużycie paliwa – jest ono sporo niższe niż w skrzyniach automatycznych, przy podobnej

wygodzie rozwiązania. Do wad zaliczyć można nieco gorszą sprawność i niższą dynamikę niż np. dla skrzyni

manualnej. Nabywcy nie zawsze pochlebnie wyrażają się o jednostajnym odgłosie silnika, gdy ten przez całe

przyspieszanie nie zmienia prędkości obrotowej.

Kierowca ma wrażenie, jakby jechał tramwajem: auto przyspiesza, a obroty nie rosną. Pozostają jednak przez cały

czas na optymalnym poziomie. Łatwo jest zatem korzystać z momentu obrotowego (np. w turbodieslach), a w razie

potrzeby nagłego przyspieszenia skrzynia zmienia przełożenie na takie, które winduje prędkość obrotową w okolice

mocy maksymalnej. Dzięki temu cały czas dostępna jest jej maksymalna wartość. Obecnie skrzynie CVT mają cechy

znane z tradycyjnych automatów, m.in. kilka zaprogramowanych przełożeń, imitujących tradycyjne, możliwość

sekwencyjnej zmiany czy tryby zimowy lub sportowy.

4.Durashift

Przekładnia Durashift jest rozwinięciem konstrukcyjnym klasycznej 5-biegowej mechanicznej skrzyni biegów, przy

czym zmiana przełożeń nie wymaga dźwigni zmiany biegów i pedału sprzęgła. Kierowca zmienia bowiem

przełożenia przyciskami "+" i "-" umieszczonymi na kole kierownicy, może też wybrać tryb w pełni automatycznej

zmiany biegów. Poraz pierwszy zastosowano ją w Ford Transit. Kierujący ma do wyboru trzy programy automatycznej

zmiany przełożeń: "ekonomiczny", dający bardziej oszczędne zużycie paliwa, tzw. tryb "zimowy" ograniczający ryzyko

poślizgu kół na śliskiej nawierzchni, oraz tryb "pełnego obciążenia", zalecany przy jeździe z pełnym obciążeniem,  lub

podczas pokonywania stromych wzniesień.

Skrzynie Durashift, stosowane są głównie w pojazdach Ford  Fiesta ,Fusion, Mazda 2, Opel Corsa,  Astra, Meriva,

Combo, Zafira, Vivaro, Movano, Renault Trafic, Nissan Primastar, Citroen C2,C3,C4, AlfaRomeo, Fiat

5.DSG

DSG ( Direkt-Schalt Getriebe ) - przekładnia wprowadzona przez koncern Volkswagena. Jest to dwusprzęgłowa

skrzynia biegów zastosowana po raz pierwszy w Golfie R32 jesienią 2003 roku. Później zastosowana w innych

modelach marki, a także w modelach Skody, Seata, Škoda, w większości w połączeniu z silnikami Diesla. Posiada

dwa sprzęgła, jedno dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Pozwala to na minimalizację czasu zmiany

przełożenia. Może pracować w trybie automatycznym (komfort i sport) oraz w trybie sekwencyjnym. Maksymalne

osiągi i właściwości silnika pozwala wykorzystać tryb sportowy, mimo że zmiana biegu następuje automatycznie.

6.Easytronic

Easytronic – zastrzeżona przez markę Opel nazwa handlowa półautomatycznej skrzyni biegów używanej w niektórych

modelach marki Opel/Vauxhall.

Easytronic nie jest rozwiązaniem typu Tiptronic, ponieważ nie posiada konwertera momentu obrotowego. Jest to

zasadniczo konwencjonalna manualna skrzynia biegów z jednym suchym sprzęgłem. Zmiany biegów są realizowane

przez specjalne elektryczne siłowniki i nadzorowane przez ECU.

Ten typ skrzyni biegów jest zazwyczaj używany w samochodach przednio-napędowych, takich jak: Corsa 1.0 & 1.2 &

1.3D, Tigra 1.4 90 KM, Meriva 1.6 & 1.8, Astra 1.4 &1.6, Zafira 1.8 140 KM i Vectra/Signum 1.8 140 KM. Skrzynia

jest produkowana dla marki Adam Opel AG przez ZF Friedrichshafen AG.

 

Typowe usterki w układach EASYTRONIC:

- auta nie można uruchomić, wyświetlacz wskazuje F,

- w trakcie jazdy, na wyświetlaczu licznika sporadycznie pojawia się F,

- biegi przełączane są mało płynnie, z długim okresem wybierania,

- zaraz po uruchomieniu i włączeniu w pozycję A, ruszy i "nie ciągnie", na - wyświetlaczu pojawia sie F,

- biegi przełączają się przy wysokich obrotach,

- auto rusza z 4-go biegu,

- na wyświetlaczu pojawia się F, niespodziewanie bez szczególnych objawów,

- na wyświetlaczu pojawia się F, wraz z włączeniem konkretnego biegu,

- auto włącza tylko 1 bieg w pozycji automat A,

- na wyświetlaczu pojawia się kreska "--",

- brak możliwości włączenia trybu zimowego,

- brak możliwości komunikacji ze sterownikiem skrzyni


7.E-Shift

E-Shift to półautomatyczna skrzynia biegów (inaczej zautomatyzowana manualna skrzynia biegów) – rodzaj skrzyni

biegów, w której zmiany biegów dokonuje się poprzez zmienienie pozycji drążka zmiany biegów (tak jak w skrzyni

manualnej) lub naciśnięcie odpowiednich łopatek przy kierownicy, bez konieczności naciskania pedału sprzęgła.

Pracą takiego systemu steruje mikroprocesor, który automatycznie wyciska i załącza sprzęgło w momencie, kiedy

kierowca zmienia biegi lub rusza z miejsca.

Najpopularniejsze półautomatyczne skrzynie biegów to :

 

Selespeed (Cambiocorsa, F1, MC-Shift, E-Gear, Duoselect)

System sterowania zmianą biegów opracowany i produkowany przez Magneti Marelli, stosowany głównie w autach

włoskich: Ferrari, Maserati, Lamborghini, Alfa Romeo, Fiat. System steruje pojedynczym suchym sprzęgłem, jedno

lub dwutarczowym. Jest to jedno z nielicznych dostępnych na rynku w pełni sekwencyjnych rozwiązań.

 

8.DCT

Nazywana również S Tronic (Audi), DSG (VW), DCT SMG DKG (BMW), PDK (Porsche), SST, PowerShift (Ford),

EDC Renault, DDCT (Alfa Romeo). Jest to dwusprzęgłowa, zautomatyzowana skrzynia manualna.

 

9.AMT

Nazywana również Sportshift, R Tronic, Sensodrive, Allshift, Softip, Easytronic, Quickshift oraz SMG. Jest to

zautomatyzowana manualna skrzynia biegów.

 10.Geartronic

Geartronic to produkt  Volvo Auto do swojej nazwy " manumatic transmisji, podobnie jak Porsche Tiptronic. Dostępny

w 5 i 6 modeli prędkości, i jest sterowany przez mikroprocesor . Mikroprocesor automatycznie przesuwa się do

następnego biegu, jeśli zapominalskich użytkownika w trybie ręcznego ustawiania czerwonych linii silników.

Instrukcja zmiany biegów jest dozwolone z dźwignia zmiany biegów w trybie ręcznym. Dźwignia zmiany biegów może

być również używany jak każdy inny automatyczną skrzynią biegów, w których transmisja przesunie się

automatycznie.

Zastosowano je  w modelach ; Volvo C30, Volvo S40, Volvo V40, Volvo V50, Volvo V60, Volvo S60, Volvo C70,

Volvo V70,  Volvo S80, Volvo XC60, Volvo XC70, Volvo XC90

Geartronic jest oferowany w samochodach Volvo z silnikiem 2,0 l lub większym. Przekładnie GEARTRONIC

produkowane są w Japonii przez firmę Aisin AW . Wymagają użycia płynu przekładniowego automatycznego

spełniającego specyfikację JWS 3309.


11.Hydramatic,Hydra-Matic

Hydramatic, najbardziej rozpowszechniony rodzaj samochodowej automatycznej wielostopniowej skrzyni biegów.

Składa się ze sprzęgła hydrokinetycznego oraz kilkustopniowej (2-5) przekładni planetarnej.

 

Wytwarzane przez twornik sprzęgła ciśnienie w układzie olejowym steruje również automatyczną zmianą przełożenia,

przy czym kierujący pojazdem ma tylko możliwość doboru jednego z programów pracy przekładni, zależnie od

potrzeb chwili czy upodobań.

 

Niezależnie od prędkości pojazdu przekładnia typu hydramatic utrzymuje silnik cały czas w najkorzystniejszym

zakresie obrotów.

 

Opracowana przez General Motors  dla Cadillaca i Oldsmobila. Występuje głównie za oceanem.

12.Hydramatic,Hydra-Matic

Hydramatic, najbardziej rozpowszechniony rodzaj samochodowej automatycznej wielostopniowej skrzyni biegów.

Składa się ze sprzęgła hydrokinetycznego oraz kilkustopniowej (2-5) przekładni planetarnej.
Wytwarzane przez twornik sprzęgła ciśnienie w układzie olejowym steruje również automatyczną zmianą przełożenia,

przy czym kierujący pojazdem ma tylko możliwość doboru jednego z programów pracy przekładni, zależnie od

potrzeb chwili czy upodobań.
Niezależnie od prędkości pojazdu przekładnia typu hydramatic utrzymuje silnik cały czas w najkorzystniejszym

zakresie obrotów
Opracowana przez General Motors  dla Cadillaca i Oldsmobila. Występuje głównie za oceanem.


13.Manual Shift Mode

Manual Shift  Mode to automatyczna skrzynia biegów , która umożliwia kontrolę wygodnego wyboru sterownika

biegu. To rodzaj zautomatyzowanej (półautomatycznej) skrzyni biegów. Kierowca oprócz możliwości jazdy w trybie

automatycznym "D", ma do dyspozycji tryb manualny. W trybie manualnym zmiana biegów następuje sekwencyjnie,

czyli kolejno bez możliwości omijania poszczególnych biegów.



14.Multitronic

to nic innego jak przekładnia bezstopniowa (CVT). Oznacza to więc, że przenosi ona moc z silnika na koła za

pośrednictwem metalowego łańcucha i dwóch kół pasowych złożonych z dwóch stożków. Taka konstrukcja kół

pasowych sprawia, że średnica, na której pracuje łańcuch, jest zmienna.
Auto z Multitronikiem przyspiesza więc z płynnością, jaka obca jest skrzyniom manualnym lub nawet przekładniom

hydrokinetycznym (które w Audi nazywają się Tiptronic). Efektem ubocznym tej płynności jest utrzymywanie stałych

obrotów podczas przyspieszania. Jedni to lubią, inni nie – kwestia gustu. Z opinii użytkowników wynika, że skrzynia

jest bardzo przyjemna w eksploatacji. Do zalet należą absolutny brak szarpania i wygoda jak w zwykłej skrzyni

automatycznej.

Bezstopniowy automat Audi – Multitronic, montowany był w modelach A4 B6 oraz A6 C5 i C6, nie spotkamy go

jednak w wersjach wyposażonych w stały napęd na cztery koła Quattro, jak i kabrioletach. W pozostałych wariantach

z łatwością możemy pomylić go z relatywnie trwałym Tiptronikiem. Niestety, legendarna jakość produktów z logo Audi

nie ma odzwierciedlenia w trwałości skrzyni Multitronic. Wedle specjalistów na co dzień zajmujących się ich

reanimacją, poważne awarie pojawiają się już po niespełna 100 tysiącach kilometrów. Sterownik skrzyni dosyć jasno

sygnalizuje użytkownikowi zbliżającą się katastrofę.

Pierwszymi objawami zazwyczaj jest nierównomierna praca wzbogacona szarpnięciami. Dopiero później na desce

rozdzielczej zapalają się wszystkie litery P, R, N, D oznaczające drobną usterkę. Prawdziwym powodem do paniki

jest natomiast ukazanie się czerwonego prostokąta – wówczas jak najszybciej powinniśmy oddać auto w ręce

mechanika. Na domiar złego, ceny napraw skrzyni Multitronic nie należą do niskich, często rachunki przekraczają 7-

10 tysięcy złotych.

Okazuje się jednak, że bezstopniowa sielanka może się łatwo przerodzić w koszmar, i to kosztowny. Skrzynia ta

cechuje się bowiem ponadprzeciętną awaryjnością, a koszty naprawy mogą w skrajnych przypadkach przekraczać

wartość samochodu. Doskonale wiedzą o tym handlarze używanych aut. Dlatego też wielu z nich świadomie nie

wspomina w wystawianych przez siebie ogłoszeniach o tym, jaka skrzynia znajduje się w pojeździe.

Najpoważniejszym objawem sygnalizującym usterkę skrzyni Multitronic jest szarpanie przy przyspieszaniu i

zatrzymywaniu się. Mechanicy mówią też o wahaniu obrotów przy przyspieszaniu, dającym się zauważyć przy

prędkości od 30 do 50 km/h. Powyższe symptomy mogą zwiastować różne usterki, jednak w większości przypadków

sygnalizują rozciągnięcie łańcucha, awarię pompy oleju skrzyni lub nadmierne zużycie oleju.

Przyczyny awarii - to ostra jazda i niedokonywanie wymian oleju co 60 tys. km Skutkuje niemal  na pewno awarią

skrzyni. „Kupując auto z taką skrzynią, koniecznie należy sprawdzić, czy wymiany oleju były dokonywane regularnie” –

doradza pracownik autoryzowanego serwisu Audi


15.PowerShift

Powershift to technologia wykorzystywana w automatycznych przekładniach konstruowanych przez Volvo. W skrzyni

Powershift mamy do czynienia z dwoma, sterowanymi elektrohydraulicznie sprzęgłami - jedno odpowiedzialne jest

za biegi parzyste oraz przełożenie wsteczne, zaś drugie - za biegi parzyste. W praktyce, przekładnia Powershift

efektywnie i harmonijnie wykorzystuje moc i moment obrotowy silnika.

PowerShift funkcjonuje na tej samej zasadzie, co pionierskie DSG koncernu Volkswagen. Układ składa się z dwóch

skrzyń mechanicznych, sterowanych elektronicznie oraz dwóch sprzęgieł. Jedna obsługuje biegi nieparzyste (1, 3, 5 i

wsteczny), druga steruje biegami parzystymi (2, 4, 6).

Układ ten wyposażony jest w dwa, mokre sprzęgła, które działają niezależnie od siebie. Sprzęgła, poprzez

sterowanie elektrohydrauliczne, działają na zmianę jedno po drugim. Kiedy załączony jest jeden bieg, drugi bieg

(obsługiwany przez sprzęgło nie wykorzystywane w tym momencie do przenoszenia momentu obrotowego) jest

przygotowywany do uruchomienia. Oznacza to, że układ jest gotowy na szybką, gładką zmianę przełożenia, przy

jednoczesnym ciągłym przyspieszaniu samochodu (nawet podczas zmiany biegu).

Występuje w samochodach Volvo C30, Volvo S40, Volvo V50, Ford Fiesta, Ford Mondeo, Ford Smax.

Skrzynia PowerShift oparta jest na technologii wykorzystywanej w "ręcznych" skrzyniach biegów. Jedyna różnica to

to, że każde ze sprzęgieł połączone jest ze swoim własnym wałkiem wejściowym. Jeden wałek obraca się wewnątrz

drugiego. Wał wewnętrzny steruje wałkiem zdawczym dla biegów: pierwszego, trzeciego, piątego i wstecznego,

natomiast wałek zewnętrzny dla biegu drugiego, czwartego i szóstego. Sprzęgła sterowane są za pomocą układu

elektrohydraulicznego. Każde ze sprzęgieł funkcjonuje jak sprzęgło cierne. Tłok dociska do siebie tarcze sprzęgła.

Przekazanie momentu obrotowego następuje zatem również dzięki zaistnieniu siły tarcia pomiędzy elementami

współpracującymi z wałem wyjściowym silnika i wejściowym skrzyni biegów.

PowerShift oferuje kierowcom automatyczną skrzynię, która pozwala jednocześnie na sekwencyjną zmianę biegów.

W przeciwieństwie do tradycyjnych automatycznych skrzyń biegów – PowerShift nie wymaga zastosowania

przemiennika momentu obrotowego, kół obiegowych, ani większej liczby mokrych sprzęgieł. Większa sprawność

mechaniczna sprzęgła ciernego względem rozwiązań stosowanych w zwykłych automatach wynika ze straty

momentu, a przy tym i pogorszenia osiągów, względem skrzyń manualnych stosowanych do przeniesienia napędu

tych samych jednostek napędowych, są dużo mniejsze.

Sterownie to skomplikowane układy elektroniczne, które powodują że czas automatycznej zmiany kolejnych biegów

zajmuje od 300 do 500 milisekund. Gdy następuje redukcja biegu, układ sterowania już sobie tak dobrze nie radzi

(np. podczas wyprzedzania – gwałtownego wciśnięcia pedału gazu – w skrzyni biernej następuje wyzębienie pary kół

przygotowanego biegu wyższego i zazębienie pary kół biegu niższego z automatycznym międzygazem w celu

wyrównania prędkości obrotowych, co trwa zazwyczaj do 900 milisekund. Moc oddawana jest najczęściej na wspólny

wałek główny).



16.Selespeed, Dualogic

Selespeed to nazwa elektrohydraulicznej ręcznej przekładni stosowanej w Alfie Romeo, samochodu opracowanego

przez włoskiej firmy Magneti Marelli . Selespeed to zrobotyzowana manualna skrzynia biegów ze sprzęgłem

elektronicznym. W obecnym wcieleniu może być obsługiwana przez łopatki zmiany biegów przy kierownicy lub

poprzez "joystick" tak jak sekwencyjną manualną skrzynią biegów . Łopatka prawa  przesuwa manetkę  w górę, a po

lewej stronie w dół.

W 1999 roku inżynierowie Fiata pokazali światu z pozoru genialne rozwiązanie – automatyczną przekładnię, która w

istocie jest jedynie sterowaną elektrohydraulicznie skrzynią manualną. Selespeed lub Easytronic w nomenklaturze  

Opla, otrzymał hydrauliczny mechanizm, który sam wciskał sprzęgło i wyrzucał kolejne przełożenia. Wystarczyło, aby

kierowca ruszył lewarkiem, wcisnął przycisk na kierownicy lub użył łopatek – wówczas wspomniana hydraulika robiła

wszystko samoczynnie. Problem jednak w tym, że Selespeed stanowczo za często zacina się na jednym z biegów.

Zdaniem kierowców, jednym ze sposobów jest wyłączenie i ponowne uruchomienie silnika, zaś jeśli taki zabieg nie

przynosi rezultatu, pozostaje nam tylko wizyta w serwisie. Sporym wyzwaniem jest sama wymiana sprzęgła, gdyż

wymaga późniejszej kalibracji całego urządzenia z wykorzystaniem specjalistycznej wiedzy. Warto wspomnieć, że

kosztujący 5 tysięcy łotych moduł elektrohydrauliczny trudno naprawić.

Ci, którzy kupią auto z zautomatyzowaną skrzynią Selespeed, będą musieli przygotować się na spore wydatki.

Skrzynia ta potrafi albo agresywnie szarpać, albo nie wrzucać wszystkich biegów. Użytkownicy Stilo narzekają

również na nietrwałe dwu masowe koło zamachowe


17.Sentronic

to rodzaj zautomatyzowanej sekwencyjnej (półautomatycznej) skrzyni biegów. Kierowca oprócz możliwości jazdy w

trybie automatycznym "D", ma do dyspozycji tryb manualny. W trybie manualnym zmiana biegów następuje

sekwencyjnie, czyli kolejno bez możliwości omijania poszczególnych biegów. Powsatala w firmie Saab Auto.

18.Shiftronic

 to ośmiostopniowa przekładnia koeranskiej firmy Hundai. Zamiast korzystać z gotowych rozwiazan inżynierowie

koreańskiej marki postanowili opracować skrzynię samodzielnie. Efektem jest przekładnia o nazwie Shiftronic. Czym

się charakteryzuje? Otóż jest ona połączona z silnikiem za pośrednictwem konwertera momentu obrotowego i ma

cztery wewnętrzne sprzęgła sterowane przez sześć zaworów elektromagnetycznych.

Shiftronic korzysta z systemu Shift-by-Wire. Oznacza to, że wybierak trybu jazdy jest połączony ze sterownikiem

skrzyni nie za pośrednictwem linki, lecz elektroniki. Warto zauważyć, że skrzynia ma również tryb manualny, w którym

biegi można zmieniać łopatkami przy kierownicy. Poza tym miska olejowa skrzyni jest wykonana z plastiku i

zintegrowana z filtrem oleju dla oszczędności masy.

Co ciekawe, część komponentów (jak np. okładziny cierne) dostarcza amerykański producent skrzyń biegów

BorgWarner. Ta sama firma skonstruowała zresztą przekładnię dwusprzęgłową do Nissana GT-R. W całej konstrukcji

znalazło się łącznie aż 130 nowych i opatentowanych rozwiązań.

Jakie są zalety nowej skrzyni? Dwa dodatkowe biegi pozwalają obniżyć prędkość obrotową silnika przy jeździe ze

stałą prędkością. Przekłada się to na niższy poziom hałasu we wnętrzu oraz mniejsze zużycie paliwa w porównaniu z

poprzednią, sześciostopniową przekładnią. Nawet różnica względem manualnej skrzyni biegów jest niewielka. W

przypadku Hyundaia Genesis z dwulitrowym silnikiem TCI o mocy 275 KM wersja z automatem spala o 0,6 l/100 km

więcej w jeździe miejskiej niż manualna. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę wolnossący silnik 3.8 GDI, automat

spala o 0,4 l/100 km mniej (dane katalogowe).

Ponadto skrzynia ta jest w stanie zmieniać biegi szybciej niż doświadczony kierowca, co przekłada się na lepsze

osiągi. We wspomnianym modelu Genesis ze skrzynią automatyczną przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa o 0,2 s

krócej w porównaniu z odmianą wyposażoną w skrzynię ręczną, niezależnie od silnika.

Skrzynia Shiftronic jest dostępna wyłącznie w sportowym modelu Genesis, w każdej wersji silnikowej. Dopłata do

odmiany z 2-litrowym, 275-konnym silnikiem TCI wynosi 7 tys. zł, a w przypadku topowej wersji z 3,8-litrowym, 347-

konnym motorem GDI – 8 tys. zł.

Automatyczne skrzynie o ośmiu przełożeniach występują także w autach konkurencji. Przykładowo u Audi taka

przekładnia nazywa się Tiptronic, u BMW – Steptronic, a u Lexusa Sport Direct Shift.


19.Softip

Półautomatyczna skrzynia biegów (inaczej zautomatyzowana manualna skrzynia biegów) – rodzaj skrzyni biegów, w

której zmiany biegów dokonuje się poprzez zmienienie pozycji drążka zmiany biegów (tak jak w skrzyni manualnej)

lub naciśnięcie odpowiednich łopatek przy kierownicy, bez konieczności naciskania pedału sprzęgła. Pracą takiego

systemu steruje mikroprocesor, który automatycznie wyciska i załącza sprzęgło w momencie, kiedy kierowca

zmienia biegi lub rusza z miejsca.

20.Sportronic

jest typem automatycznej skrzyni biegów, który jest używany przez firmę  Alfa Romeo.  To również rodzaj skrzyni

biegów, w której zmiany biegów dokonuje się poprzez zmienienie pozycji drążka zmiany biegów (tak jak w skrzyni

manualnej) lub naciśnięcie odpowiednich łopatek przy kierownicy, bez konieczności naciskania pedału sprzęgła.

Pracą takiego systemu steruje mikroprocesor, który automatycznie wyciska i załącza sprzęgło w momencie, kiedy

kierowca zmienia biegi lub rusza z miejsca.



21.Softouch

rodzaj zautomatyzowanej (półautomatycznej) skrzyni biegów montowanej w Smartach. Kierowca oprócz możliwości

jazdy w trybie automatycznym "D", ma do dyspozycji tryb manualny. W trybie manualnym zmiana biegów następuje

sekwencyjnie, czyli kolejno bez możliwości omijania poszczególnych biegów.


22.Sportshift

Półautomatyczna skrzynia biegów (inaczej zautomatyzowana manualna skrzynia biegów) – rodzaj skrzyni biegów, w

której zmiany biegów dokonuje się poprzez zmienienie pozycji drążka zmiany biegów (tak jak w skrzyni manualnej)

lub naciśnięcie odpowiednich łopatek przy kierownicy, bez konieczności naciskania pedału sprzęgła. Pracą takiego

systemu steruje mikroprocesor, który automatycznie wyciska i załącza sprzęgło w momencie, kiedy kierowca

zmienia biegi lub rusza z miejsca.

23.Steptronic

Steptronic przekładnia jest automatyczną skrzynia biegów, która posiada funkcję ręcznej zmiany biegów. Choć

transmisja jest automatyczna, można redukować lub redukować na komendę, zakładając, dźwignia skrzyni biegów

znajduje się w osobnej bramy zmiennokształtnych. W niektórych modelach, jest on wyposażona w kierownicy w  

łopatki do zmiany biegów.

24.S-tronic

S Tronic, skrzynia DSG (w Audi) to dwu-sprzęgłowa skrzynia biegów umożliwiająca automatyczną lub manualną

zmianę przełożeń. Dzięki zastosowaniu dwóch sprzęgieł (z których jedno odpowiada za biegi parzyste i wsteczny,

drugie zaś - za biegi nieparzyste) możliwe jest załączenie dwóch przełożeń jednocześnie, przy czym jedno

przekazuje moment na koła, a drugie przygotowane jest do błyskawicznego załączenia

Audi stosuje skrzynie dwusprzęgłowe w samochodach z silnikiem umieszczonym wzdłużnie. Subtelna różnica

występuje także w budowie sprzęgieł pracujących w kąpieli olejowej, które cechują się większą ilością płytek

ciernych. Rozwiązanie to wraz z podwójnym obiegiem hydraulicznym (jeden odpowiedzialny za obsługę sprzęgieł,

drugi za zapewnienie odpowiednich warunków pracy kół zębatych) pozwoliło także podnieść maksymalny

przenoszony moment obrotowy do 600 Nm przy zachowaniu masy własnej na poziomie 141,5 kg (DQ250 – 93 kg,

DQ200 – 70 kg


25.Tiptronic

rodzaj zautomatyzowanej (półautomatycznej) skrzyni biegów. Kierowca oprócz możliwości jazdy w trybie

automatycznym "D", ma do dyspozycji tryb manualny. W trybie manualnym zmiana biegów następuje sekwencyjnie,

czyli kolejno bez możliwości omijania poszczególnych biegów. Skrzynie tiptronic montowane są w samochodach

wielu firm, m.in. Audi, VW, Porsche czy Škoda.

Tiptronic® jest zastrzeżoną nazwą towarową, a jej właścicielem jest firma Porsche, która udzieliła licencji m.in.

koncernowi Volkswagen AG. Ponadto tiptronic używany jest w języku potocznym do określania innych

zautomatyzowanych skrzyń biegów z możliwością ręcznej zmiany biegów, stosowanych przez konkurencyjnych

producentów.

Opcjonalnie można sterować funkcją tiptronic za pomocą przycisków na kierownicy


26.TouchShift, Sequetronic

rodzaj zautomatyzowanej (półautomatycznej) skrzyni biegów. Kierowca oprócz możliwości jazdy w trybie

automatycznym "D", ma do dyspozycji tryb manualny. W trybie manualnym zmiana biegów następuje sekwencyjnie,

czyli kolejno bez możliwości omijania poszczególnych biegów. Stosowana w samochodach Mercedesa.


27.Touchtronic III

Aston Martin zakomunikował, że nowe serie modeli Vanquish i Rapide S otrzymają kilka udoskonaleń w obrębie

mechaniki. Głównie chodzi o nowe skrzynie biegów i oprogramowanie silników.

Najważniejsze wzmocnienie dla dwóch modeli to świeżo skonstruowana automatyczna skrzynia biegów. Jej nazwa to

Touchtronic III, posiada osiem przełożeń i ma zapewnić modelom Astona Martina duże lepsze osiągi przy

jednoczesnej redukcji spalania. Już teraz wiadomo, że konstrukcja firmy ZF skróciła sprint modelu Vanquish od 0 do

100 km/h o 0,5 s. względem poprzednika. Aktualny wynik to 4,1 s. Rapide S jest również szybszy na "setkę" o pół

sekundy (4,2 s.) Zmiany w długości przełożeń pozwoliły również na zwiększenie prędkości maksymalnej do ponad

322 km/h.

 Nowe modele Astona Martina mają być także czystsze. Emisja CO2 spadła o około 10% do 289 k/km w przypadku

Vanquisha i 300 g/km u Rapide S. Jednocześnie udało się zanotować 11% poprawę w kwestii średniego spalania

dla obu modeli do 9,1 l./100 km.

 Nowa elektronika sterowania silnikiem zwiększyła moc obu modeli - o 3 KM (do 568 KM) jeśli chodzi o Vanquisha i

o 2 KM (do 552 KM) w przypadku Rapide S. Maksymalny moment obrotowy jest identyczny i wynosi 630 Nm.

Egzemplarze z rocznika modelowego 2015 będą dostarczane do klientów od trzeciego kwartału br., a potencjalni

nabywcy mogą wybierać teraz z szerszego wachlarza wyposażenia dodatkowego.

Nie znaleziono produktów spełniających podane kryteria.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Zadaj pytanie on-line lub 693 941 741 Napisz do nas... Wyślij
Sklep internetowy Shoper.pl